info@tasisatparsa.com ۰۹۱۲۶۶۶۲۷۴۰۷

جعبه آتش نشانی چیست

نازنین فشندی
11 اردیبهشت 1402
دقیقه زمان برای مطالعه
جعبه آتش نشانی چیست

جعبه آتش نشانی چیست ؟

کاربرد جعبه آتش نشانی چیست و بهترین مکان برای نصب آن کجاست؟ این جعبه ها از انواع تجهیزات آتش نشانی محسوب می شوند که می توان آن ها را در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی و … نصب کرد. آن ها از انواع مختلفی برخوردارند که هر کدام دارای طرز استفاده و محتویات منحصر به فردی می باشند. در این مطلب خواهیم گفت که جعبه آتش نشانی چیست و چه نکاتی در انتخاب و نصب آن وجود دارد؟

جعبه آتش نشانی چیست

جعبه آتش نشانی

کاربرد جعبه آتش نشانی چیست ؟ ساختمان هایی که دارای لوله کشی آتش نشانی هستند باید از این جعبه ها به عنوان بخشی از سیستم اطفای حریق استفاده کنند. جعبه های آتش نشانی یا فایرباکس در انواع مختلفی در بازار وجود دارند و خرید آن ها کار دشواری نیست. نکته مهمی که در انتخاب جعبه آتش نشانی وجود دارد این است که همه آن ها به طور استاندارد تولید نمی شوند و نباید کیفیت را فدای قیمت کرد. اگر فایر باکس از کیفیت مورد تایید و استانداردهای لازم برخوردار نباشد قطعا کارایی لازم را نخواهد داشت. به طور مثال نصب جعبه آتش نشانی غیر استاندارد باعث می شود که مکش آب به درستی انجام نشود و قادر به اطفای حریق در زمان مناسب نباشید. این امر خسارات زیادی را به همراه خواهد داشت و می تواند هزینه های زیادی را در طول زمان نصیب مالک ساختمان کند.
ساختار جعبه آتش نشانی چیست ؟ فایر باکس ها یک محفظه توخالی هستند که به منظور نصب تجهیزات آتش نشانی در ساختمان ها و مجتمع ها نصب می شود. جنس بدنه آن ها از فولاد یا آهن است اما برخی از برندها اقدام به تولید آن ها از جنس کروم، استیل و فایبرگلاس نیز می کنند. امروزه فروشگاه ها و وب سایت های فروشگاهی زیادی وجود دارند که علاوه بر فروش تجهیزات آتش نشانی مانند بوستر پمپ آتش نشانی، اقدام به فروش سایر تجهیزات در زمینه های مختلف می کنند. به طور مثال وب سایت تاسیسات پارسا علاوه بر فروش این تجهیزات، اقدام به عرضه تجهیزات استخر نیز می کند.

برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی میتوانید با ما تماس بگیرید

جعبه آتش نشانی چه کاربردی دارد؟

خوشبختانه در سال های اخیر تعامل میان واحدهای صادرکننده جواز شهرداری و سازمان آتش نشانی افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس به کیفیت بهتری از اطفای حریق در ساختمان ها دست پیدا کرده ایم. اگر یک ساختمان از 5 طبقه بیشتر باشد با همکاری سازمان آتش نشانی، لوله کشی های مربوط به اطفای حریق در آن انجام می شود. لوله کشی آتش نشانی و نصب فایرباکس کمک زیادی به افراد می کند تا در شرایط مقتضی، اقدامات لازم را انجام دهند. لوله کشی از 2 روش می تواند آب را محل آتش سوزی برساند که شامل اسپرینکلر و فایرباکس است. در ادامه به تعریفی از این دو روش خواهیم پرداخت.

اسپرینکلر چیست ؟

اسپرینکلرها جزو آن دسته از تجهیزات آتش نشانی می باشند که در سقف ها تعبیه می شود و کپسول آب در آن ها تعبیه شده است. زمانی که حریق رخ می دهد کپسول آب می ترکد و آب را بر روی آتش اسپری می کند. اگر تمایل دارید با اسپرینکلر و کاربرد آن بیشتر آشنا شوید توصیه می کنیم مطالب قبلی وب سایت را در این خصوص مطالعه کنید.

جعبه آتش نشانی چیست ؟

برای نصب فایرباکس ها مکان خاصی در ساختمان در نظر گرفته می شود که درون آن از انواع مختلفی قرقره و شیلنگ استفاده می شود. این جعبه ها از نظر موقعیت نصب به 2 گروه توکار و روکار تقسیم می شوند. جعبه های توکار به شیوه ای طراحی شده اند که فقط درب آن ها از دیوار بیرون است. به این معنا که در هنگام ساخت ساختمان، حفره هایی برای نصب این جعبه ها در نظر گرفته می شود تا تنه اصلی آن ها درون دیوار کاشته شود. جعبه های توکار به دلیل عدم اشغال فضا، کاربردی تر و زیباتر هستند.
اما جعبه های روکار در ساختمان هایی نصب می شوند که ساخت آن ها قبلا انجام شده و امروز قصد لوله کشی آتش نشانی و تجهیز آن را داریم. این ساختمان ها امکان نصب فایرباکس به صورت توکار را ندارند. البته در برخی از مواقع وجود موانعی مانند ستون ها امکان نصب فایرباکس توکار وجود ندارد و ما مجبور هستیم به سراغ مدل های روکار برویم. جعبه های روکار مانند یک دیوار ساده به دیوار نصب می شوند.

جعبه آتش نشانی چیست

کاربرد انواع جعبه آتش نشانی

فایرباکس

فایر باکس نوعی از جعبه آتش نشانی می باشد که در اصطلاح عامه، از آن به جای نام جعبه آتش نشانی نیز استفاده می شود. فایرباکس ها از دو نوع روکار و توکار برخوردار هستند و می توان آن ها را در مکان های مشاع مانند پارکینگ نصب کرد. شیلنگ هایی که در فایرباکس تعبیه می شوند از نوع پارچه ای و سایز بزرگ می باشند. کاربرد آن ها به این صورت است که افراد متخصص و آتش نشانان بتوانند در زمان آتش سوزی از آن استفاده کنند و اطفای حریق را انجام دهند. شیلنگ هایی که در فایرباکس تعبیه می شوند قادر اند آب را با حجم بالا به محل حریق برسانند تا مهار آن انجام شود.
محتویات فایرباکس یا جعبه آتش نشانی چیست ؟ شامل یک قرقره، شیلنگ 17 الی 20 متری، شیر فلکه 45 درجه با سایز 5 ، شیر فلکه هیدرانت می باشد. این شیر فلکه به واسطه هیدرانت به شیلنگ متصل می شود. سر دیگر شیلنگ از هیدرانت استاندارد می باشد تا بتوانیم آن را به شیلنگ ماشین آتش نشانی یا شیلنگ اضافه متصل کنیم.

هوزریل

هوزریل از نظر محتویات با جعبه فایرباکس متفاوت است. در واقع هوزریل نوعی جعبه آتش نشانی است که به منظور استفاده افراد غیر متخصص در ساختمان تعبیه شده است. شیلنگی که در آن تعبیه شده از ساختار ساده تری برخوردار است تا تمام افراد حتی کودکان بتوانند در هنگام اطفای حریق از آن استفاده کنند. محتویات این جعبه شامل شیلنگ دوونیم لاستیکی با متراژ 17 الی 20 متر، یک قرقره، شیر ربع گرد غیر گازی می باشد که هر کدام از آن ها دارای کاربرد ویژه ای هستند.

کلام آخر!

پس از آنکه متوجه شدیم که جعبه آتش نشانی چیست و چه انواع و کاربردهایی دارند نوبت به این می رسد که کیفیت جعبه آتش نشانی را مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم این جعبه ها از فولاد یا ورق آهن تولید می شوند. قطعا هر چه میزان ضخامت آن ها بیشتر باشد کیفیت جعبه نیز افزایش پیدا خواهند کرد.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تشخیص نشت استخر

تشخیص نشت استخر و تعمیر آن

تشخیص نشت استخر و تعمیر آن تشخیص نشت استخر بر اساس علائم گوناگون انجام می شود. هنگامی که ...
نازنین فشندی
28 آذر 1401
راه های جلوگیری از یخ زدگی اسپرینکلر

آشنایی با راه های جلوگیری از یخ زدگی اسپرینکلر

اسپرینکلر یکی از بهترین تجهیزات آتش نشانی است که کاربرد بسیار زیادی در اطفای حریق دارد. این ...
مدیر سایت
20 تیر 1401
محل نصب کپسول آتش نشانی در ساختمان

محل نصب کپسول آتش نشانی در ساختمان

محل نصب کپسول آتش نشانی در ساختمان با توجه به اضطراری بودن شرایط هنگام آتش سوزی،  بهترین محل ...
نازنین فشندی
14 دی 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader