info@tasisatparsa.com ۰۹۱۲۶۶۶۲۷۴۰۷

شیرهای آتش نشانی چیست

نازنین فشندی
12 اردیبهشت 1402
دقیقه زمان برای مطالعه
شیرهای آتش نشانی چیست

شیرهای آتش نشانی چیست ؟

شیرهای آتش نشانی چیست و هر کدام از آن ها چه کاربردی دارند؟ شیرهای آتش نشانی یا هیدرانت از انواع تجهیزات آتش نشانی محسوب می شوند که با نصب در مکان های مختلف، به اطفای حریق کمک می کنند. نیروهای آتش نشانی با اتصال شیلنگ به این شیرها به منبع آب دسترسی پیدا می کنند و می توانند آتش را مهار کنند. با ما همراه باشید تا بگوییم که شیرهای آتش نشانی چیست و در چه مدل هایی ساخته می شوند؟

شیرهای آتش نشانی چیست

شیر آتش نشانی

شیرهای آتش نشانی چیست ؟ نام دیگر شیرهای آتش نشانی، هیدرانت است که با نصب در مکان های مختلف مانند سطح شهر، به کمک نیروهای آتش نشان می آیند. هنگامی که آتش سوزی رخ می دهد ماموران آتش نشانی شیلنگ های مخصوص را به هیدرانت نصب می کنند و به منابع آب دسترسی پیدا خواهند کرد. هیدرانت ها در مکان های صنعتی، پارکینگ ها، مکان های آموزشی، سطح شهر و … نصب می شوند. از دیگر تجهیزات آتش نشانی که به اطفای حریق کمک می کنند شامل بوستر پمپ آتش نشانی، کپسول و … می باشد. شما می توانید برای تهیه هر کدام از تجهیزات آتش نشانی، تجهیزات استخر و … به وب سایت فروشگاهی تاسیسات پارسا مراجعه کنید.

برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی میتوانید با ما تماس بگیرید

انواع شیرهای آتش نشانی

هیدرانت ایستاده

شیرهای آتش نشانی ایستاده که اغلب به رنگ قرمز طراحی می شوند به شبکه آب و فاضلاب شهری وصل است و به شکل ایستاده در سطح شهر نصب می شوند. هیدرانت های ایستاده به ماموران آتش نشانی کمک می کنند تا شیلنگ آب شارژ شود و اطفای حریق را انجام دهد. شیرهای ایستاده شامل دو نوع خشک و تر هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.
خشک : در این مدل شاهد هستیم که محفظه فوقانی هیدرانت درون آب جریان ندارد و این بخش خارج از سطح زمین تعبیه می شود. هنگامی که شیر اصلی آتش نشانی باز می شود آب وارد لوله های خشک می شود. این نوع از شیرهای آتش نشانی از سیستم تخلیه خودکار بهره مند هستند تا بعد از بسته شدن شیر اصلی، تخلیه در لوله انجام شود. از مهم ترین مزایای این نوع از شیرهای آتش نشانی چیست ؟ آن ها برای اقلیم های سردسیر و مکان هایی که احتمال یخ زدگی وجود دارد مناسب هستند و از مکانیزم ضربه گیر به منظور ممانعت از خروج آب در حین حادثه بهره مند هستند.
تر : بخش فوقانی شیرهای آتش نشانی تر همانند مدل قبل بر روی سطح زمین نصب می شوند اما تفاوت آن با مدل قبل در این است که به طور دائم پر از آب می باشد. در ساختار آن شیر اصلی وجود ندارد اما هر کدام از خروجی ها دارای شیر جداگانه می باشند. از نکاتی که در هنگام نصب این شیر وجود دارد این است که مناسب اقلیم های سردسیر نیستند زیرا احتمال یخ زدگی آب در محفظه آن وجود دارد. همچنین فاقد سیستم ضربه گیر می باشند. ساختار آن به شکلی است که آب تحت فشار است و در صورت نیاز تنها کافیست شیر را باز کنید.

تفاوت شیرهای آتش نشانی چیست ؟

شیرهای آتش نشانی ایستاده در معرض مشکلاتی مانند پوشانده شدن با آسفالت نیست. آبگیری آن ها از شیرآلات زیرزمینی می باشد. اما امکان پارک کردن خودروها بر روی این شیر وجود ندارد. زیرا برآمده هستند و مانعی برای پارک خودرو محسوب می شوند. شیرهای زیرزمینی اجازه پارک خودرو بر روی آن ها وجود دارد اما ممکن است در هنگام آسفالت کردن، بارش برف و باران و … پوشانده شوند.

نکات مهم در نصب شیر آتش نشانی

نکات مهم در نصب شیرهای آتش نشانی چیست ؟ شیرهای ایستاده باید در مکان هایی نصب شوند که دسترسی آزاد و کامل برای کارخانه ها، مجتمع های مسکونی، مناطق شهری و … داشته باشند. زیرا این نوع از تجهیزات، ابزار مهمی در اطفای حریق محسوب می شوند. به منظور جلوگیری از استفاده های غیرضروری از این شیرها، ابزارهای ویژه ای برای باز کردن آن ها وجود دارد که به صورت آچار مخصوص طراحی شده است. این ابزار صرفا در اختیار آتش نشانان قرار می گیرد و عموم مردم به آن دسترسی ندارند.
یک نکته مهم وجود دارد که مخصوص به شهروندان عزیز است. آن ها باید بدانند که پارک کردن خودرو در فاصله 3 الی 5 متری از این شیرها ممنوع است. زیرا در صورتی که آتش سوزی رخ دهد نیروهای آتش نشان باید دسترسی راحت به هیدرانت ها داشته باشند.
اگر قرار باشند هیدرانت در مکان هایی نصب شود که احتمال حریق زیاد است باید فاصله 75 متری از آن نصب را انجام دهیم. همچنین می توان از دو هیدرانت در محل استفاده کرد. به طور مثال ایستگاه های پمپ بنزین و پمپ گاز جزو مکان هایی هستند که باید دو هیدرانت در فاصله 75 متری آن ها نصب شود.

شیرهای آتش نشانی چیست

اجزای شیر آتش نشانی

مهم اجزای شیرهای آتش نشانی چیست ؟ کلاهک فوقانی، بدنه میانی روی زمین و بدنه میانی زیر زمین، بدنه زیرین از مهم ترین بخش های هیدرانت محسوب می شوند که هر کدام از این اجزا وظیفه خاص خود را بر عهده دارند. به طور مثال بدنه زیرین که به دریچه کنترل مقدار آبدهی و سیستم تخلیه خودکار مجهز است از دو اتصال فلنج برخوردار است و دارای یک دهانه گیرنده از شبکه آبرسانی شهری می باشد.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

ساخت استخر

ساخت استخر

ساخت استخر | بررسی نکات مهم و هزینه ساخت در سال های اخیر ساخت استخر در منازل ...
نازنین فشندی
27 اردیبهشت 1402
روش های نگهداری از آب استخر

معرفی بهترین روش های نگهداری از آب استخر

معرفی بهترین روش های نگهداری از آب استخر در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین ...
نازنین فشندی
16 آبان 1401
بوستر پمپ آتش نشانی چیست

بوستر پمپ آتش نشانی چیست ؟

منظور از بوستر پمپ آتش نشانی چیست ؟ بوستر پمپ به مجموعه از پمپ ها گفته می ...
مدیر سایت
01 مرداد 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader