info@tasisatparsa.com ۰۹۱۲۶۶۶۲۷۴۰۷

پمپ آب چیست

نازنین فشندی
23 اردیبهشت 1402
دقیقه زمان برای مطالعه
پمپ آب چیست

پمپ آب چیست ؟

پمپ آب چیست و چه انواعی دارد؟ پمپ نوعی ماشین الکترومکانیکی محسوب می شود که به منظور افزایش فشار آب یا انتقال آن از یک نقطه به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. پمپ ها در مصارف خانگی، کشاورزی، صنعتی کاربرد دارند و هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. در این مقاله به برسی پمپ آب چیست؟ به طور کامل میپردازیم!! پمپ های مدرن به نحوی طراحی و ساخته شده اند که با موتور الکتریکی کار می کنند و از قدرت های گوناگونی برخوردارند.

پمپ آب چیست

وظیفه پمپ آب چیست ؟

بهتر است قبل از آنکه انواع پمپ را معرفی کنیم بگوییم که وظیفه پمپ آب چیست و چه کاربردی دارد؟ هنگامی که از این ماشین الکترومکانیکی صحبت می کنیم اغلب افراد تصور می کنند که تنها کاربرد پمپ در مصارف خانگی است. در حالی که این ماشین در بسیاری از صنایع مانند کشاورزی نیز قابل مشاهده است. علاوه بر آن مشاغلی مانند آتش نشانی با استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی سرعت عمل خود را در اطفای حریق افزایش می دهند. بوستر پمپ ها از مهم ترین تجهیزات آتش نشانی محسوب می شوند که از قدرت بیشتری در مقایسه با پمپ های معمولی برخوردارند. شما عزیزان می توانید برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی، کپسول آتش نشانی، تجهیزات استخر و … به فروشگاه اینترنتی تاسیسات پارسا مراجعه کنید.
وظیفه اصلی پمپ انتقال سیالات از یک نقطه به نقطه دیگر است. سیالات شامل آب، نفت و … است. این ماشین الکترومکانیکی ابزاری مهم در مراحل تصفیه آب، تصفیه خانه های فاضلاب، استخراج آب در حین حفاری و هنگام برخورد با چاه های آب و نفت می باشد. در ادامه مطلب شما را با سایر وظایف پمپ آشنا خواهیم کرد. توصیه می کنیم در هنگام انتخاب پمپ آب به نیاز منطقه توجه کنید.

همین الان انواع تجهیزات استخر را با قیمت ویژه خریداری کنید

تقویت فشار

پمپ از مهم ترین تجهیزات سیستم تامین آب محسوب می شود که علاوه بر تامین آب و تقویت فشار، با نیاز مصرف کنندگان تنظیم می شود. از آنجایی که جمعیت شهری روز به روز در حال افزایش می باشد و ساختمان سازی رونق زیادی گرفته، باید از تجهیزاتی استفاده کنیم که قادر باشد آب را به طبقات بالاتر پمپاژ کند. کنترل کننده های پمپ با سرعت متغیر نمونه ای از تجهیزات سیستم تامین آب محسوب می شوند.

تامین سیستم های گرمایشی و سرمایشی

در راهنمای خرید پمپ آب به این موضوع تاکید می شود که ابتدا نیاز خود و ساختمان را در نظر بگیرید و سپس خرید را انجام دهید. نقش ساختمان های مدرن در انتخاب پمپ آب چیست ؟ در ساختمان های مدرن که توجه ویژه ای بر صرفه جویی در مصرف انرژی می شود از پمپ های سیرکولاتور و مبدل های حرارتی استفاده می شود. این پمپ ها از راندمان بسیار بالایی برخوردارند و قادر اند در سیستم های پیچیده ساختمانی گنجانده شوند.

گردش آب گرم در خانه

وجود آب گرم در خانه امری مهم و حیاتی است. به همین دلیل استفاده از گردشگرهای قابل اعتماد و کارآمد دسترسی شما را به آب گرم تامین می کند. پمپ هایی که بدین منظور انتخاب می شوند باید از متریال مقاوم ساخته شده باشند.

انواع پمپ آب

پمپ گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز توسط یک پروانه کار می کنند. سیال مورد نظر از طریق پروانه چرخانده می شود و توسط نیروی گریز از مرکز از نوک پروانه بیرون می رود. این پروسه باعث می شود که فشار و سرعت سیال بالا برود و سپس آن را به سمت خروجی پمپ هدایت کند. این نوع از پمپ ها در دسته پمپ های شناور قرار می گیرند.

پمپ آب چیست

پمپ گریز از مرکز عمودی و افقی

پمپ های گریز از مرکز عمودی تک درجه ای هستند و به طور انحصاری برای نصب عمودی طراحی شده اند. مکش و تحویل سیالات توسط آن ها به شکل خطی انجام می شود تا سر خوردن سیال از طریق آن راحت تر انجام شود. این پمپ دارای شفت است و طرح محور به شکل شعاعی تقسیم می شود. اما پمپ های گریز از مرکز افقی می توانند محور خود را به شکل افقی یا آویزان قرار دهند.
مهم ترین کاربرد پمپ گریز از مرکز در کشاورزی می باشد. زیرا آبی که از این پمپ خارج می شود در منابع مختلف مانند رودخانه ها، برکه ها و چاه ها یافت می شود. همچنین دستگاه پمپ به عنوان موثرترین وسیله برای برداشتن آب از منابع مذکور به شمار می روند.

پمپ سیرکولاتور

پمپ های سیرکولاتور نوعی از پمپ های گریز از مرکز به شمار می روند که دارای یک حلقه فلزی، کارتریج روتور مرطوب و موتور محرک مستقیم هستند. منبع تغذیه پمپ آب چیست ؟ این پمپ ها توسط یک منبع خارجی مانند رله سوئیچینگ تغذیه می شوند و از اتصالات جعبه ترمینال، سیم برق و دوشاخه برخوردارند. متداول ترین کاربرد آن ها شامل دیگ های حلقه بسته، سیستم های گردش آب گرم خانگی، سیستم های گرمایشی هیدرونیک و … می باشد.

پمپ رفت و برگشتی

پمپ های رفت و برگشتی جزو پمپ های جابجای مثبت تلقی می شوند که از یک حفره در حال گسترش در سمت مکش دستگاه برخوردارند. همچنین وجود یک حفره کاهش در سمت فشار دستگاه قابل مشاهده می باشد. این پمپ حفره را به طور متناوب پر می کند و حجم ثابتی از مایع را در هر چرخه جابجا می کند. این پروسه بدون توجه به فشار اجرا می شود. کاربرد این پمپ برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا استفاده می شود.

نکات مهم در انتخاب پمپ آب چیست ؟

فرقی نمی کند که شما قصد خرید چه نوع پمپی دارید. آیا می خواهید پمپ شناور تهیه کنید یا به دنبال خرید پمپ آب لجن کش و … هستید. بلکه مهم این است که اطلاعات خود را قبل از خرید بالا ببرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. توصیه می کنیم قبل از تهیه هر کدام از پمپ ها از جمله بوستر پمپ، با نحوه استفاده از آن آشنا شوید. اطلاع از نحوه ی استفاده از بوستر پمپ آب سبب می شود که راندمان آن افزایش پیدا کند و از خرابی و استهلاک زودهنگام آن جلوگیری شود.
هنگامی که قصد خرید پمپ آب را دارید باید ابتدا مکان، ابعاد و مسافت را در نظر بگیرید. بررسی این فاکتورها به شما در انتخاب بهترین پمپ کمک می کند. اگر با تاریخچه پیدایش پمپ آب آشنا باشید به خوبی می دانید که این دستگاه در نمونه های اولیه ساختار بسیار ساده ای داشت اما به مرور زمان توسعه پیدا کرد و تبدیل به یکی از پیشرفته ترین ماشین های الکترومکانیکی شد.
نقش هد در انتخاب پمپ آب چیست ؟ در مواقعی که قصد دارید از پمپ آب برای مسافت های طولانی استفاده کنید باید پمپی را انتخاب کنید که از هد بالایی برخوردار باشد تا شاهد افت فشار آب نباشید. همچنین بررسی این موضوع که آیا ارتفاع سیال با پمپ مساوی است یا خیر حائز اهمیت است.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

بهترین نقاط نصب پمپ استخر

بهترین نقاط برای نصب پمپ استخر کجاست؟

بهترین نقاط برای نصب پمپ استخر کجاست بررسی بهترین نقاط نصب پمپ استخر موضوعی است که قصد داریم ...
نازنین فشندی
21 آذر 1401
مراحل تصفیه آب

آشنایی با مراحل تصفیه آب

آشنایی با مراحل تصفیه آب آب جزو مهم‌ترین موادی است که در طول زندگی به آن احتیاج داریم. ...
آنا یوسف زاده
18 مرداد 1401
نکات ایمنی استخر

آشنایی با نکات ایمنی استخر

رعایت نکات ایمنی استخر توسط شناگران اهمیت بسیار زیادی دارد. تجهیزات مختلفی در استخر بکار می رود ...
آنا یوسف زاده
25 مهر 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader