info@tasisatparsa.com ۰۹۱۲۶۶۶۲۷۴۰۷

کپسول های اطفای حریق

نازنین فشندی
09 اردیبهشت 1402
دقیقه زمان برای مطالعه
کپسول های اطفای حریق

آشنایی با کپسول های اطفای حریق و کاربرد آن ها

استفاده از کپسول های اطفای حریق در تمام ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و تفریحی لازم است. این کپسول ها از نظر محتویات به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها برای اطفای نوع خاصی از حریق مناسب هستند. در این مطلب قصد داریم علاوه بر آشنایی با کپسول های اطفای حریق، به بررسی کاربرد هر کدام از آن ها بپردازیم.

کپسول های اطفای حریق

کپسول آتش نشانی

قطعا نصب تجهیزات آتش نشانی همانند کپسول های اطفای حریق در تمام ساختمان ها الزامی است. زیرا در هر لحظه با خطراتی همچون آتش سوزی مواجه هستیم. کپسول های اطفای حریق قابل حمل هستند و از نظر محتویات شامل پودری و گازی، فومی، CO2 و … می باشند. آتش سوزی هایی که در ساختمان ها رخ می دهند به کلاس های مختلفی دسته بندی می شوند. در حال حاضر آتش کلاس A ، B، C، D و F وجود دارند که برخی از آن ها باید با کپسول های فومی و برخی دیگر با کپسول های گازی یا CO2 مهار شوند. به طور مثال نباید تجهیزات الکترونیکی را با کپسول های آبی خاموش کرد. زیرا به سطح خارجی قطعات آسیب وارد می شود.
تجهیزاتی که برای اطفای حریق توسط افراد مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت از تجهیزاتی هستند که توسط آتش نشانان بکار گرفته می شود. آتش نشانان از بوستر پمپ آتش نشانی، شیلنگ، اسپرینکلر و … کمک می گیرند. اگر قصد خرید تجهیزات آتش نشانی را دارید می توانید به وب سایت تاسیسات پارسا مراجعه کنید. در این وب سایت امکان خرید سایر لوازم از جمله تجهیزات استخر نیز وجود دارد.

برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی میتوانید با ما تماس بگیرید

انواع کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی آب

کپسول هایی که محتوای آن ها آب است صرفا برای مهار آتش سوزی هایی بکار گرفته می شود که ناشی از چوب، پارچه و کاغذ است. در این نوع از آتش سوزی باید کپسول را در برابر حریق بگیرید و آن را از جهتی به جهت دیگر حرکت دهید تا شعله های آتش خیس شوند. تلاش کنید تا شعله ها را از موادی که در حال سوختن هستند دور کنید تا از انتشار آن جلوگیری شود. نکته مهمی که در هنگام استفاده از کسپول های آبی وجود دارد این است که مواد در حال سوخت را به طور مستقیم هدف قرار ندهید. چون انتشار آن بیشتر می شود. کپسول های آبی نباید برای اطفای حریق تجهیزات الکتریکی یا روغنی بکار گرفته شوند.

کپسول های اطفای حریق

کپسول آتش نشانی مه خشک

از دیگر انواع کپسول های اطفای حریق می توان به ” مه خشک ” اشاره کرد. برای ساخت محتویات این کپسول ها، آب دیونیزه شده را درون ذرات ریز میکروسکوپی اسپری می کنند و ساختار آن به نحوی است که نارساناست و جریان الکتریکی را هدایت نمی کند. به همین دلیل می توانید آن را برای خاموش کردن گستره وسیعی از آتش مورد استفاده قرار دهید. وزن این کپسول ها نسبت به کپسول های آبی سبک تر است و از ابعاد کوچک تری برخوردار هستند. زمان تخلیه آن ها طولانی تر است و فاقد مواد شیمیایی هستند.

کپسول آتش نشانی CO2

کپسول های CO2 برای مهار آتش سوزی هایی همچون تجهیزات الکتریکی، مایعات، گازهای قابل اشتعال و … مناسب هستند. آن ها تنها حاوی گاز CO2 تحت فشار می باشند و بعد از استفاده از آن ها هیچ اثری باقی نمی ماند. این کپسول ها اثر خنک کنندگی کمی دارند و اگر مراقب نباشید ممکن است آتش به طور مجدد شعله ور شود.
بهترین روش برای استفاده از این کپسول ها این است جت را به سمت زیرین شعله نشانه بگیرید و آن را با سرعت زیاد از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید. توجه کنید که مواد در حال سوخت، در محیط پخش نشود. زیرا احتمال انتشار آتش در آن مناطق را دارد. اکیدا توصیه می شود بعد از خاموش کردن آتش در فضای بسته، درب و پنجره را باز بگذارید تا هوا تهویه شود.

کپسول های اطفای حریق

کپسول آتش نشانی پودر خشک

از دیگر کپسول های اطفای حریق می توان به کپسول پودر خشک اشاره کرد. یک عامل خاموش کننده بر اساس پودر بر روی آتش پخش می شود و باعث خفه شدن آن می شود. این پودرها که چند منظوره هم هستند حاوی فسفات آمونیوم می باشد و برای آتش سوزی کلاس A، B و C مناسب اند. این کپسول ها از خاصیت خنک کنندگی پایینی برخوردارند و اگر مراقب نباشید احتمال شعله شدن مجدد آتش وجود دارد.
کپسول هایی که حاوی پودر خشک هستند به هیچ عنوان نباید استنشاق شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم آن ها را در مکان های محدود و سربسته استفاده نکنید. پودر خشک اثر کمی از خود بر جای می گذارد و نیازی به تمیزکاری زیادی بعد از اطفای حریق ندارد. بهتر است این نوع از کپسول های اطفای حریق را برای فرش، مبلمان، درایوهای کامپیوتر و … استفاده نکنید.

کپسول آتش نشانی فوم یا کف

کپسول های اطفای حریق فوم یا کف برای آتش سوزی کاغذ، زباله های جامد، چوب، مایعات قابل اشتعال مناسب است و نباید از آن ها ببرای تجهیزات الکتریکی، چربی و … استفاده کرد. محتویات این کپسول ها باید دقیقا بر روی مواد در حال سوخت قرار بگیرد تا کف همانند یک پتو بر روی آتش قرار گرفته و آن را خفه کند.

کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی

  • کاربرد کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی صرفا برای مهار آتش سوزی های چربی و روغن پخت و پز می باشد. این کپسول ها برای آشپزخانه های شلوغ و بزرگ مناسب می باشد و در حال حاضر در اغلب رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی وجود دارند. محتویات این کپسول قادر است یک لایه بر روی مایع در حال سوخت ایجاد کند و آتش را خفه کند.
امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی

تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی

تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی چیست ؟ معمولا از پمپ برای اطفای حریق ساختمان های کوچک ...
نازنین فشندی
20 دی 1401
انتخاب بهترین فیلتر استخر

نحوه انتخاب بهترین فیلتر استخر

شنا کردن در استخری با آب سالم و بدون آلودگی اهمیت بسیار زیادی دارد. برای این منظور ...
آنا یوسف زاده
21 شهریور 1401
وظیفه فشارسنج فیلتر استخر

وظیفه فشارسنج فیلتر استخر

وظیفه فشارسنج فیلتر استخر چیست؟ در این مطلب شما را با وظیفه فشارسنج فیلتر استخر آشنا خواهیم کرد. ...
نازنین فشندی
07 آذر 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader