info@tasisatparsa.com ۰۹۱۲۶۶۶۲۷۴۰۷

شیلنگ آتش نشانی

نازنین فشندی
19 اردیبهشت 1402
دقیقه زمان برای مطالعه
شیلنگ آتش نشانی

شیلنگ آتش نشانی

شیلنگ آتش نشانی از انواع تجهیزات آتش نشانی محسوب می شود و مهم ترین وظیفه در اطفای حریق را بر عهده دارد. این وسیله توسط نیروهای آتش نشان هدایت می شود و از نظر جنس و کارایی به دسته بندی های متفاوتی تقسیم خواهد شد. در این مطلب قصد داریم شما را با تاریخچه و انواع شیلنگ آتش نشانی آشنا کنیم.

شیلنگ آتش نشانی

تاریخچه شیلنگ آتش نشانی

اگر بخواهیم به تاریخچه شیلنگ آتش نشانی اشاره کنیم باید به دهه 1860 میلادی بازگردیم. تا میانه قرن 19 میلادی مهار آتش توسط سطل هایی انجام می شود که به محل حادثه انتقال پیدا می کردند. پمپ های دستی آب را از یک لوله کوچک به بالای وان پمپ تخلیه می کردند. در اواخر دهه 1860 میلادی از شیلنگ آتش نشانی برای انتقال آب از پمپ های دستی کمک گرفته می شد اما بعد از آن پمپ های بخار به آتش جای آن را گرفت و به طور گسترده در مهار آتش مورد استفاده قرار گرفت.
در شهر آمستردام فردی به نام Jan van der Heyden که سرپرست آتش نشانی بود نخستین شلنگ آتش نشانی را اختراع کرد. این شیلنگ ها از چرم های 50 فوتی ساخته می شدند و متراژ آن ها 15 متر بود. اگر بخواهیم به ویژگی های ظاهری این شیلنگ اشاره کنیم باید بگوییم که همانند چکمه به یکدیگر دوخته می شدند. خوشبختانه امروز تجهیزات آتش نشانی پیشرفت زیادی کرده اند و ما می توانیم از دستگاه هایی مانند بوستر پمپ آتش نشانی برای اطفای حریق کمک بگیریم. برای تهیه هر کدام از این تجهیزات و همچنین تجهیزات استخر می توانید به وب سایت تاسیسات پارسا مراجعه کنید.

برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی میتوانید با ما تماس بگیرید

تحول در تولید شیلنگ های آتش نشانی

همان طور که اشاره کردیم جنس اولیه شیلنگ ها از برزنت بود. اما این جنس از دوام کافی برخوردار نبود. به همین دلیل شیلنگ چرمی دوخته شده جایگزین آن شد. این شیلنگ ها به دلیل آنکه احتمال ترکیدگی در آن ها وجود داشت با واشرهای مسی و پرچ به یکدیگر بسته می شدند تا دوام آن ها افزایش پیدا کند. این نوع از شیلنگ های آتش نشانی توسط شرکت Humane Hose در ایالت فیلادلفیا ابداع شد.
در سال 1890 میلادی شاهد تولید شیلنگ های بدون آستر بودیم که از نخ های کتان دایره ای شکل ساخته می شدند. وزن آن ها بسیار کمتر از شیلنگ های چرمی بود اما هنگامی که خیس می شدند متورم می شدند و بافت را محکم تر می کردند. به همین علت آب به راحتی منتقل نمی شد. پس از آن از شیلنگ های بدون خط استفاده شد اما در سال 1981 اداره ایمنی و بهداشت استانداردهای خود را بروز کرد و اعلام کرد که استفاده از شیلنگ های بدون خط ممنوع است.
بعد از آنکه فرآیند ولکانیزاسیون اختراع شد. این فرآیند بستری فراهم کرد که پخت لاستیک نرم و خام به یک محصول مفیدتر و محکم تر تبدیل شود. این نوع شیلنگ آتش نشانی به میزان شیلنگ های چرمی از حجم و وزن زیادی برخوردار نبودند. ساختار آن ها از نظر پیچیدگی همانند ساختار برخی از شیلنگ های امروزی می باشد که در صنایع مختلف بکار می روند.

شیلنگ های آتش نشانی امروزی

قطعا شیلنگ هایی که در صنعت آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرند قابلیت تحمل فشار بسیار بالا را دارند تا بتوانند آب یا مواد ضدحریق را به خوبی سمت حریق پرتاب کنند. شیلنگ های آتش نشانی می توانند علاوه بر اتصال به خودروهای مخصوص به شیرهایی همانند هیدرانت نیز متصل شوند. آن ها باید بتوانند فشار بین 800 الی 2000 کیلوپاسکال را تحمل کنند
شیلنگ ها باید بعد از استفاده حتما خشک شود. زیرا موادی که در آن ها باقی می ماند زمینه را برای فرسودگی و خرابی شیلنگ فراهم می کند. در این شرایط نمی توان انتظار عملکرد عالی از این وسیله را داشت. در هنگام انتخاب و خرید شیلنگ آتش نشانی باید به پارامترهایی از جمله جنس، متراژ، حداکثر فشار قابل تحمل و … را در نظر داشته باشید. عدم توجه به هر کدام از این موارد می تواند باعث ترکیدگی شیلنگ در حین اطفای حریق و ایجاد وقفه در عملیات شود.

معرفی شیلنگ های آتش نشانی

شیلنگ لاستیکی

همان طور که از نام این شیلنگ پیداست از جنس لاستیک برخوردار است و برای مواقعی استفاده می شود که آتش سوزی در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و هنوز گسترش زیادی پیدا نکرده است. استفاده از شیلنگ های آتش نشانی لاستیکی به آموزش خاصی نیاز ندارد.

شیلنگ آتش نشانی

شیلنگ نواری یا پارچه ای

هنگامی که این شیلنگ ها در حالت بدون آب قرار دارند به شکل تخت مشاهده می شوند. به همین دلیل نواری نام گرفته اند. برای استفاده از این شیلنگ ها باید آن را کاملا بر روی زمین پهن کنید و سپس شیر آب را باز کنید. برای استفاده از شیلنگ های نواری باید آموزش های لازم را ببینید. لازم به ذکر است که روش های مختلفی برای جمع آوری آن وجود دارد.

شیلنگ برزنتی

شیلنگ آتش نشانی برزنتی از لایه های داخلی و خارجی برخوردار است. جنس لایه خارجی از نخ پرلون، پلی استر و بافت مدور برخوردار است. اما جنس لایه داخلی آن از لاستیک می باشد. ویژگی های این شیلنگ شامل دوام بالا، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر گرما و مواد شیمیایی و … می باشد. این شیلنگ ها ضد سایش هستند و با انواع شرایط اقلیمی سازگاری دارند.

کلام آخر!!

توجه داشته باشید شیلنگ هایی که ظرفیت بیشتری دارند آب بیشتری را در دمای پایین حمل می کنند و اگر قطر شیلنگ کم باشد به فشار بالاتری احتیاج دارد. بر همین اساس می توان گفت که قطر شیلنگ، پارامتر مهمی در تعیین کارایی آن می باشد.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

مبدل حرارتی استخر

آشنایی با مبدل حرارتی استخر

برای طراحی و راه‌اندازی استخر از تجهیزات زیادی استفاده می‌شود که هر کدام نقش مهمی را ایفا ...
آنا یوسف زاده
09 شهریور 1401
تمیز کردن فیلتر تصفیه استخر

راهنمای تمیز کردن فیلتر تصفیه استخر

فیلتر تصفیه استخر جزو تجهیزات مهم و کاربردی است که داخل استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ...
آنا یوسف زاده
13 شهریور 1401
فیلتر شنی استخر

فیلتر شنی استخر چیست؟

فیلتر شنی استخر چیست ؟ فیلتر شنی استخر یکی از تجهیزاتی است که عملیات تصفیه آب را انجام ...
آنا یوسف زاده
15 مرداد 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader