info@tasisatparsa.com ۰۹۱۲۶۶۶۲۷۴۰۷

پودر آتش نشانی چیست

نازنین فشندی
10 اردیبهشت 1402
دقیقه زمان برای مطالعه
پودر آتش نشانی چیست

پودر آتش نشانی چیست ؟

در این مطلب قصد داریم بگوییم که پودر آتش نشانی چیست و چه ترکیباتی دارد؟ هنگامی که قصد مهار آتش را داریم باید یکی از اضلاع مثلث آتش را از بین ببریم تا اطفا انجام شود. روش های مختلفی برای اطفای حریق وجود دارد که می توان به جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آتش اشاره کرد. استفاده از پودر آتش نشانی راه مناسبی خواهد بود. اگر نمی دانید که پودر آتش نشانی چیست و چه انواعی دارد تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پودر آتش نشانی چیست

انواع پودر آتش نشانی

بهتر است قبل از آنکه بگوییم پودر آتش نشانی چیست به این نکته اشاره کنیم که کپسول های آتش نشانی از انواع تجهیزات آتش نشانی محسوب می شوند که کاربرد زیادی دارند و می توان از آن ها در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری نیز استفاده کرد. ترکیبات پودر آتش نشانی چیست ؟ پودرهایی که درون این کپسول ها وجود دارد از نظر ترکیبات به دسته بندی های مختلفی شامل پودر خشک و پودر شیمیایی تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها در شرایط ویژه ای کاربرد دارند. توصیه می کنیم برای خرید انواع تجهیزات اطفای حریق، بوستر پمپ آتش نشانی و … به وب سایت های معتبر همچون فروشگاه اینترنتی تاسیسات پارسا مراجعه کنید. در این وب سایت امکان خرید تجهیزات استخر نیز وجود دارد.

برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی میتوانید با ما تماس بگیرید

پودر شیمیایی آتش نشانی

همان طور که از نام این پودر پیداست از مواد شیمیایی، افزودنی هاو … استفاده شده است. وجود مواد افزودنی در این کپسول ها به دلیل جلوگیری از چسبندگی مواد به دلیل گرما و رطوبت می باشد. در ادامه شما را با انواع پودر شیمیایی در کپسول های آتش نشانی آشنا خواهیم کرد.

بی کربنات سدیم

پودرهای شیمیایی معمولی از 97% بی کربنات سدیم تشکیل می شوند که نخستین ماده در اطفای حریق شناخته می شوند. این پودر قادر است یک ابر حاوی دی اکسید کربن را به دور آتش ایجاد کند و از اکسیژن رسانی به آن جلوگیری کرده تا اطفا به خوبی انجام شود. در آتش سوزی های کلاس E، B و C از پودرهای بی کربنات سدیم استفاده می شود. این کلاس ها شامل آتش سوزی تجهیزات الکترونیکی با ولتاژ معین، مایعات و همچنین گازهای قابل اشتعال می باشد.

بی کربنات پتاسیم

کاربرد بی کربنات پتاسیم در تولید پودر آتش نشانی چیست ؟ رایج ترین کاربرد این پودر در صنعت نفت و گاز می باشد. زیرا برای اطفای حریق کلاس C ،B و E مناسب خواهد بود. همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم گازهای قابل اشتعال در این کلاس رتبه بندی می شوند.

پودر آتش نشانی چیست

کلرید پتاسیم

خاموش کننده هایی که از کلرید پتاسیم تولید می شوند به شکل نمک هستند و از قدرت خورندگی بسیار بالایی برخوردارند. در شرایطی که حریق در کلاس C ، B و E واقع شد از پودر آتش نشانی کلرید پتاسیم استفاده می کنیم.

فسفات آمونیوم

فسفات آموینوم نوعی شیمیایی و خشک محسوب می شود که از مشخصات ظاهری آن می توان به زرد کمرنگ اشاره کرد. بهترین نوع حریق برای استفاده از این ماده، مواد جامد و گازها هستند. علاوه بر آن می توان برای مهار حریق های الکتریکی یا ولتاژ معین و مایعات قابل اشتعال نیز از آن استفاده کرد. اگر در هنگام خرید این کپسول به مندرجات روی آن توجه کنید به خوبی با علامت A.B.C مواجه خواهید شد. این علامت نشان دهنده کلاس های آتش سوزی می باشد که فسفات آمونیوم قادر به مهار آن ها خواهد بود. قدرتی که این ماده در خورندگی دارد بسیار بیشتر از سایر خاموش کننده هاست.

مانکس

منظور از ماده مانکس در پودر آتش نشانی چیست ؟ مانکس نوعی پودر آتش نشانی موثر می باشد که از ترکیب بی کربنات و اوره تشکیل شده است. دلیل تاثیرگذاری این ماده نسبت به سایر پودرها این است که به محض برخورد با حرارت سریع تجزیه می شود و به ذراتی کوچک تر تبدیل خواهد شد. این ذرات اندازه ای حدود 0.1 میکرون دارند و می توانند خاصیت پخش کنندگی آن را افزایش دهند.

پودر خشک آتش نشانی

از پودر خشک آتش نشانی برای اطفای حریق فلزات قابل اشتعال یعنی آتش سوزی کلاس D استفاده می شود. به طور مثال منیزیم و فلزهای قابل اکسید در این دسته بندی قرار دارند. این پودرها نباید با پودرهای شیمیایی اشتباه گرفته شوند. زیرا دارای ترکیبات متفاوتی هستند. هنگامی که قصد استفاده از پودر خشک آتش نشانی را دارید باید به این موضوع توجه داشته باشید که بهتر است آن را در فضای آزاد بکار بگیرید و نکات ایمنی را به شدت رعایت کنید.
آثار این پودرها بر روی مواد باقی می ماند و باید حتما نسبت به تمیز کردن آن ها اقدام کنید و از تماس مستقیم با پوست خود بپرهیزید. استفاده از دستکش و ماسک برای جلوگیری از ورود پودر به دهان و بینی الزامی است. این مواد سمی نیستند اما امکان ایجاد التهابات پوستی و تنفسی را افزایش می دهند. به هیچ عنوان آن ها را نبلعید. در صورتی که توسط افراد بلعیده شوند ایجاد درد و قرمزی در دهان خواهد کرد و به دنبال آن مشکلات معده به وجود می آید.

کلام آخر!!

پس از آنکه گفتیم پودر آتش نشانی چیست و چه انواعی دارد نوبت به این می رسد که به یک نکته مهم اشاره کنیم. اکیدا توصیه می کنیم کپسول هایی را خریداری و تهیه کنید که با محیط مورد نظر شما سازگار هستند. در این حالت می توانید از عوارض احتمالی آن ها در امان بمانید. در هنگام استفاده از این کپسول ها خونسرد باشید و تمام نکات ایمنی را رعایت کنید.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

استفاده از کپسول آتش نشانی

نکات استفاده از کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی جزو تجهیزات مهم و کاربردی هستند که برای مهار آتش و جلوگیری از خسارات ...
مدیر سایت
30 خرداد 1401
مبدل حرارتی استخر

آشنایی با مبدل حرارتی استخر

برای طراحی و راه‌اندازی استخر از تجهیزات زیادی استفاده می‌شود که هر کدام نقش مهمی را ایفا ...
آنا یوسف زاده
09 شهریور 1401
نحوه تمیز کردن فیلتر کارتریجی استخر

آشنایی با نحوه تمیز کردن فیلتر کارتریجی استخر

نحوه تمیز کردن فیلتر کارتریجی استخر نحوه تمیز کردن فیلتر کارتریجی استخر کار چندان سختی نیست اما نیاز ...
آنا یوسف زاده
23 مرداد 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader