info@tasisatparsa.com ۰۹۱۲۶۶۶۲۷۴۰۷

آشنایی انواع مبدل استخر

نازنین فشندی
16 فروردین 1402
دقیقه زمان برای مطالعه
انواع مبدل استخر

انواع مبدل استخر کدامند؟

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع مبدل استخر آشنا کنیم. مبدل ها از مهم ترین تجهیزات استخر محسوب می شوند که عملکرد آن ها مربوط به انتقال حرارت می باشد. آن ها قادرند حرارت را از یک سیال به سیال دیگر و به شکل غیرمستقیم انتقال دهند. در حال حاضر بهترین انواع مبدل استخر پوسته و لوله می باشد که علاوه بر استخر، برای جکوزی نیز مناسب خواهد بود.

انواع مبدل استخر

مبدل حرارتی استخر چیست ؟

بهتر است قبل از آنکه به معرفی انواع مبدل استخر بپردازیم به این سوال پاسخ دهیم که مبدل حرارتی چیست و چه وظیفه ای دارد؟ در خصوص آشنایی با مبدل استخر باید بگوییم که این وسیله به منظور انتقال حرارت از یک سیال به سیال دیگر کاربرد دارد. انتقال حرارت به شکل غیرمستقیم انجام می شود و بهترین نوع مبدل استخر شامل پوسته و لوله می باشد. این مبدل از دو جنس لوله مسی و استنلس تولید شده و سیال از درون لوله های صاف عبور می کند و توسط بافل ها در یک مسیر مشخص هدایت می شود. انواع مبدل استخر ساده ترین روش برای گرم کردن آب محسوب می شوند و از دو مدار گردش سیال برخوردار می باشند. یکی از مدارها آب حاصل از تجهیزات مولد و در مدار دیگر آب گرم استخر جریان پیدا می کند.
مبدل های حرارتی از جوانب مختلفی بررسی و طبقه بندی می شوند که می توان به ساختار، پرفشار بودن یا کم فشار بودن و …. اشاره کرد. اگر شما دارای استخر عمومی یا خصوصی هستید و می خواهید از این تجهیزات برای گرمایش آب استخر استفاده کنید باید بدانید که شیوه های متنوعی برای تهیه مبدل های حرارتی وجود دارد که می توان به خرید از وب سایت فروشگاهی تاسیسات پارسا اشاره کرد. در این فروشگاه علاوه بر خرید تجهیزات استخر می توان اقدام به خرید تجهیزات آتش نشانی از جمله بوستر پمپ آتش نشانی نیز کرد.

همین الان انواع تجهیزات استخر را با قیمت ویژه خریداری کنید

انواع مبدل حرارتی

در حال حاضر مبدل های پرکاربرد شامل مبدل های لوله ای، پوسته و لوله، هوا خنک ( فن دار ) و صفحه ای می باشد. به جز این مبدل ها، انواع دیگری نیز وجود دارند که کاربرد آن ها بسیار کم است. به همین دلیل در ادامه مطلب به بررسی مدل های مذکور خواهیم پرداخت.

انواع مبدل استخر

مبدل حرارتی لوله ای

مبدل حرارتی لوله ای که به نام دو لوله ای نیز شناخته می شود از انواع مبدل استخر محسوب می شود. در ساختار آن از یک لوله با قطر کوچک تر درون لوله دیگر استفاده می شود و به شکل هم مرکز قرار می گیرد. بر این اساس می توان مکانیزم انتقال حرارت را از طریق جداره لوله کوچک تر میان دو سیال شاهد بود. این مبدل از نظر ساختار بسیار ساده است. اما یک ایراد بزرگ دارد و آن هم توان انتقال حرارت کمتر نسبت به سایر مدل ها می باشد.
از این تجهیزات به منظور تبادل حرارت میان سیالات گازی شکل استفاده می شود. همچنین زمانی که فشار یکی از دو سیال یا هر دوی آن ها بالا باشد می توان از مبدل حرارتی لوله ای بهره گرفت. مزایای مبدل حرارتی لوله ای شامل هزینه ساخت کم، پاکسازی آسان، کنترل ساده جریان سیالات، طراحی ساده و کاربرد در فشارهای بالا می باشد.

مبدل حرارتی پوسته و لوله

از دیگر انواع مبدل استخر می توان به پوسته و لوله اشاره کرد. این مبدل به نام شل اند تیوب نیز شناخته می شود و از تعدادی لوله و یک پوسته بزرگ در آن استفاده شده است. این پوسته قادر است لوله ها را احاطه کند. از داخل لوله ها یک سیال با دمای پایین و اطراف لوله ها یک سیال گازی شکل با دمای بیشتر جریان پیدا می کند. قطعا نوع سیال و حالت آن در کاربردهای مختلف، با یکدیگر متفاوت خواهد بود. از آن جایی که تبادل حرارتی زیادی در این مبدل شکل می گیرد آن را تبدیل به یکی از پرکاربردترین مبدل ها در صنعت بدل کرده است.
جنس لوله هایی که در این مبدل بکار رفته از مس، برنج، استیل، آلومینیوم، نیکل و … می باشد. اما مس از کاربرد بیشتری برخوردار است. از اجزای این مبدل می توان به تیوب شیت، بافل و … اشاره کرد. وظیفه این اجزا آب بندی لوله ها و مهار آن ها نسبت به یکدیگر و نسبت به پوسته است. پوسته دارای یک ورودی و یک خروجی می باشد. بافل ها از دیگر تجهیزات این مبدل محسوب می شوند که نوعی صفحه هستند. بافل ها قادرند جهت جریان سیال را درون پوسته به شکل تناوبی تغییر دهند و با ایجاد یک جریان مغشوش، نرخ انتقال حرارت را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهند. به عبارتی دیگر می توان گفت که بافل ها نوعی تیغه هستند که داخل پوسته جاسازی شده اند و سبب می شوند که سیال اطراف لوله ها مسیر دشوارتری را طی کنند و انتقال حرارت بیشتری انجام شود.

انواع مبدل استخر

مبدل حرارتی صفحه ای

از دیگر انواع مبدل استخر می توان به نوع صفحه ای یا پلیتی اشاره کرد. این مبدل از تعداد زیادی صفحه فلزی ساخته شده که فاصله اندکی از یکدیگر دارند. آن ها با الگوی یکی در میان نسبت به یکدیگر آب بندی می شوند. یک سیال با دمای بالا و یک سیال با دمای پایین به آن وارد می شوند و از طریق سطح صفحه با یکدیگر تبادل گرمایی را انجام می دهند. سطح انتقال حرارت صفحات بسیار زیاد است. به همین دلیل از نظر ابعاد کوچک تر هستند. اگر بخواهیم معایب این مبدل را بررسی کنیم باید بگوییم که در مقایسه با مدل قبل، فشار کمتری را تحمل می کنند و برای کاربردهای فشار بالا از آن ها استفاده نمی شود.

مبدل های هوا خنک یا فن دار

مبدل های حرارتی استخر که نام هوا خنک شناخته می شوند دارای کولر هستند. به این معنا که از یک یا چند کویل و تعدادی فن تشکیل شده اند که سیال با درجه حرارت بالا از درون کویل عبور می کند. بر اثر وزش هوا توسط فن ها و برخورد ذرات هوا با سطح داغ لوله ها و پره های کویل، حرارت اضافی از سیال گرفته می شود. این مبدل ها در انواع عمودی، افقی و V شکل تقسیم بندی می شوند. رایج ترین کاربرد مبدل های هواخنک شامل نیروگاه های برق، صنایع مواد غذایی، داروسازی، پالایشگاه نفت، صنعت ذوب، صنایع شیمیایی و … می باشد.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تاریخچه شیلنگ آتش نشانی

تاریخچه شیلنگ آتش نشانی

تاریخچه شیلنگ آتش نشانی در این مطلب قصد داریم شما را با تاریخچه شیلنگ آتش نشانی آشنا کنیم. ...
نازنین فشندی
14 آذر 1401
کپسول های اطفای حریق

کپسول های اطفای حریق

آشنایی با کپسول های اطفای حریق و کاربرد آن ها استفاده از کپسول های اطفای حریق در تمام ...
نازنین فشندی
09 اردیبهشت 1402
نشت استخر

نشت استخر

نشت استخر | شناسایی و تعمیر مهم ترین علامت نشت استخر این است که حجم آب به ...
نازنین فشندی
25 اردیبهشت 1402
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader