info@tasisatparsa.com ۰۹۱۲۶۶۶۲۷۴۰۷

نازل آتش نشانی چیست؟

نازنین فشندی
11 بهمن 1401
10 دقیقه زمان برای مطالعه

نازل آتش نشانی چیست ؟

نازل آتش نشانی ابزاری برای تولید آب، کف، پودر و مواد خاموش کننده حریق می باشد. نازل قادر به هدایت این مواد است و در انواع تک حالته و چند حالته طراحی و تولید شده است. در این مطلب قصد داریم علاوه بر معرفی انواع نازل آتش نشانی به کاربرد هر کدام از آن ها نیز بپردازیم. نازل های تک حالته ساده ترین نوع نازل هستند که جریان را تنظیم می کند و از پیوست ترمینال برخوردار هستند.

نازل آتش نشانی

انواع نازل آتش نشانی

مهم ترین کاربرد نازل آتش نشانی چیست ؟ همان طور که می دانید حوادثی مانند آتش سوزی، توسط موادی مانند فوم، آب، پودر، گاز و …. مهار می شوند. شیلنگ ها از مهم ترین تجهیزات آتش نشانی محسوب می شوند که نازل ها بر روی آن ها تعبیه می شوند. این نازل ها که در انواع مختلف طراحی و تولید می شوند قادرند مواد خاموش کننده را بر روی حریق پراکنده کنند. نازل های تک حالته دارای ساده ترین ساختار می باشند که قادر به تنظیم جریان هستند و از پیوست ترمینال برخوردارند. نازل آتش نشانی جریان های باریک یا پراکنده از فوم، آب، پودر و … را ایجاد می کند که متوالی و بدون قطع شدگی است.
معمولا خروجی نازل شیلنگ آتش نشانی می تواند در هر ثانیه بین 1 الی 200 کیلوگرم ماده خاموش کننده را خارج کند و برای اطفای حریق مورد استفاده قرار دهد. البته نازل های دستی خروجی کمتری نسبت به نازل های جک دار دارند و ظرفیت آن ها حدود 13 کیلوگرم در ثانیه می باشد. در اطفای حریق ابزارهای دیگری به جز نازل نیز بکار گرفته می شوند که می توان به بوستر پمپ آتش نشانی نیز اشاره کرد. تهیه هر کدام از این ابزارها از فروشگاه تاسیسات پارسا امکان پذیر است.
نازل های جک دار می توانند به شکل ثابت طراحی شوند. به طور مثال توسط یک وسیله نقلیه به سقف یا سکوی بالابر متصل شوند و سپس اطفای حریق را انجام دهند. معمولا نازل های جک دار ثابت در مواقعی مورد استفاده می گیرند که گستردگی حریق بسیار زیاد است و نیروهای آتش نشانی قادر به مهار آن با نازل های دستی نیستند. در ادامه با انواع نازل آشنا می شویم.

برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی میتوانید با ما تماس بگیرید

نازل تک حالته

در بخش قبل اشاره کردیم که نازل های تک حالته از ساده ترین فرم طراحی برخوردار هستند. جنس آن ها از آلومینیوم، پلاستیک یا برنج می باشد و دارای یک دستگیره هستند. این دستگیره کنترلی از دو حالت 0 و 1 برای باز و بسته کردن و قطع و وصل کردن جریان آب، فوم، پودر و … استفاده می شود.

نازل آتش نشانی

نازل شیردار سه حالته

از دیگر انواع نازل آتش نشانی می توان به نازل شیردار سه حالته اشاره کرد. این نازل همانند مدل قبل از آلومینیوم، پلاستیک و برنج ساخته می شود. اما امکان تولید آن با استیل نیز وجود دارد. این نازل ها به نام نازل های تفنگی نیز شناخته می شوند و می توانند علاوه بر قطع و وصل کردن جریان، نوع پاشش را نیز انتخاب کنند. پاشش به صورت پودری یا جت از گزینه های پیش رو محسوب می شود. معمولا نازل های سه حالته در انواع ماشین آتش نشانی، سایت های نفتی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

نازل تفنگی سه حالته

جنس نازل آتش نشانی تفنگی، از آلومینیوم، پلاستیک، برنج و استیل می باشد. میزان مقاومت این نازل ها بسیار زیاد است و می توانند فشار زیادی را تحمل کنند. به همین دلیل در بخش هایی مانند ابتدا و انتهای نازل از مواد مقاوم برای اتصال به شیلنگ استفاده می شود. این نازل ها اصطلاحا به نام توربو نازل نیز معرفی می شوند و می توانند علاوه بر باز و بسته کردن جریان و انتخاب نوع پاشش، تنظیم قطر ذرات را نیز انجام دهند. به همین دلیل این نوع از نازل های آتش نشانی از مکانیزم قوی تری نسبت به دو مدل قبل برخوردار هستند.
هنگامی که اپراتور قطر ذرات را در ریزترین حالت ممکن قرار می دهد مهار آتش بهتر انجام می شود. زیرا قطرات ریز در مقابله با حریق زودتر تبخیر می شوند و اثرگذاری بهتری دارند. این نازل ها در خودروهای آتش نشانی و سایت های نفتی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین مراکزی که سیستم اطفای آبی متحرک دارند نیز گزینه مناسبی برای استفاده از این نازل ها می باشند.

بهترین جنس نازل

پس از آنکه با انواع نازل آتش نشانی آشنا شدیم نوبت به این می رسد که به یک سوال مهم پاسخ دهیم. در این مطلب اشاره کردیم که نازل ها از متریال مختلفی همچون پلاستیک و فلز تولید می شوند. از نظر شما کدام یک از این مواد بهتر و مقاوم تر هستند؟ در پاسخ به این سوال باید ابتدا نیاز را در نظر بگیریم. به طور مثال در کارخانه ها و واحدهای تولیدی کوچک، منازل و … می تواند از نازل های دو حالته پلاستیکی و فلزی استفاده کرد. اما اگر بتوانید نازل های تمام استیل یا فلزی را انتخاب کنید بهتر است چون مقاومت بالاتری دارند.

بهترین سایز برای نازل آتش نشانی

نازل های آتش نشانی در سایزها و قطرهای مختلف ساخته می شوند که میزان خروجی جریان را تعیین می کنند. به طور کلی نازل های دوحالته برای کمتر از 50 لیتر و نازل های تفنگی برای 100 الی 800 لیتر مناسب می باشند. نوع استفاده و کاربرد نازل ها نکته مهمی در انتخاب سایزشان محسوب می شود. اگر می خواهید از نازل ها برای اطفای حریق مراکز بزرگ استفاده کنید بهتر است از نازل هایی با قطر بالاتر نیز بهره بگیرید. 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص انواع تجهیزات آتش نشانی می توانید مقالات دیگر سایت را مطالعه فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

محل نصب کپسول آتش نشانی در خودرو

محل نصب کپسول آتش نشانی در خودرو کجاست؟

محل نصب کپسول آتش نشانی در خودرو جزو نکاتی مهمی است که معمولا توسط افراد نادیده گرفته ...
مدیر سایت
01 تیر 1401
اصول نگهداری استخر

اصول نگهداری استخر

اصول نگهداری استخر سرپوشیده و روباز قطعا اطلاع از اصول نگهداری استخر از ساخت آن مهم تر است. ...
نازنین فشندی
24 اردیبهشت 1402
انواع شیرهای آتش نشانی

آشنایی با انواع شیرهای آتش نشانی

انواع شیرهای آتش نشانی کدامند؟ وظیفه انواع شیرهای آتش نشانی اطفاء حریق می باشد اما ساختار آن ها ...
آنا یوسف زاده
25 مرداد 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader