info@tasisatparsa.com ۰۹۱۲۶۶۶۲۷۴۰۷

موارد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

نازنین فشندی
23 بهمن 1401
دقیقه زمان برای مطالعه
موارد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی

موارد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی چیست ؟

در این مطلب به بررسی موارد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی خواهیم پرداخت. بوستر پمپ یکی از تجهیزات آتش نشانی است که به مجموعه ای از پمپ ها اتلاق می شود که به شکل سری بسته می شوند و در موازات یکدیگر کار می کنند. موارد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی علاوه بر حوزه مرتبط، در ساختمان های مسکونی نیز می باشد. طبق قانون جدید، تمام ساختمان های نوساز باید از این دستگاه در تاسیسات خود استفاده کنند.

موارد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی

نحوه کار بوستر پمپ آتش نشانی

موارد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی نه تنها در حوزه آتش نشانی، بلکه در ساختمان های نوساز( مسکونی، اداری، تجاری ) نیز می باشد. بوستر پمپ ها مجموعه ای از پمپ ها هستند که به شکل یک مجموعه و در موازات یکدیگر بسته می شوند. این مجموعه از یک پنل الکتریکی نیز برخوردار است و فشاری معادل 120 الی 140 درصد دارند. برخی از افراد تصور می کنند که تنها موارد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی فقط در حوزه مربوطه می باشد. در حالی که این نوع از تجهیزات کاربردهای بسیار زیادی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. برای تهیه هر کدام از تجهیزات آتش نشانی می توانید به وب سایت تاسیسات پارسا مراجعه کنید. این وب سایت لوازم کاربردی در برخی از زمینه ها از جمله تجهیزات استخر را نیز به فروش می رساند.

منظور از رایزر در بوستر پمپ چیست؟

رایزر یکی از اصطلاحات رایج در بوستر پمپ می باشد. رایزرها دارای انواع مختلفی هستند که می توان به تر، خشک و ترکیبی اشاره کرد. رایزر تر لوله ای است که درون آن آب وجود دارد و به سیستم آب ساختمان وصل است. اما رایزر خشک لوله ای عمودی و خالی از آب است که در هر کدام از طبقات دارای یک خروجی می باشد. این لوله فاقد اتصال به ساختمان می باشد و کاربرد آن در شرایطی است که آتش سوزی رخ می دهد. در این زمان رایزر خشک توسط پمپ خودروی آتش نشانی پر از آب خواهد شد. این نوع از رایزر کمک می کند تا هیچ گونه اتلاف وقتی در اطفای حریق نداشته باشیم و به راحتی به طبقات فوقانی آب رسانی انجام دهیم.
نوع دیگری از رایزر وجود دارد که به نام رایزر ترکیبی شناخته می شود. این مدل از دو خروجی آب برخوردار است که یکی از آن ها خشک است و مخصوص به خودروی آتش نشانی می باشد و دیگری همواره پر از آب می باشد و به سیستم اطفای حریق ساختمان وصل است. اگر قصد دارید از رایزرهای ترکیبی و مشترک استفاده کنید باید تمام تجهیزات را بر روی یک خط افقی انشعاب اجرا شود تا از هر رایزر برای یک طبقه استفاده کنیم.

برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی میتوانید با ما تماس بگیرید

نقش الکتروپمپ در طراحی بوستر پمپ

در خصوص موارد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی باید اشاره ای به انواع آن ها داشته باشیم تا بتوانیم کاربرد هر کدام را شرح دهیم. بوستر پمپ های ساده از الکتروپمپ استفاده می کنند. این پمپ ها به نام جوکی دار نیز شناخته می شوند. تعداد الکتروپمپ های تعبیه شده در آن از یک الی چند عدد می باشد که مشخصات تمام آن ها یکسان است. الکتروپمپ ها به نحوی طراحی و نصب می شوند که با ملحق شدن به یکدیگر کار خود را آغاز می کنند. این قطعات موازی به طور نوبتی روشن می شوند و اگر فشار سیستم افزایش پیدا کرد به همان نوبت نیز خاموش می شوند. بوستر پمپ ها به منظور تثبیت فشار به دو نوع دور متغیر و دور ثابت تقسیم می شوند.

کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی

در خصوص موارد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی باید اشاره ای به دبی و هد داشته باشیم. دبی و هد دو مولفه ای هستند که به منظور محاسبه میزان آب عبوری مورد استفاده قرار می گیرند. برای تنظیم آب در تامین فشار آن در آتش نشانی، ساختمان های مسکونی، آبیاری و … از بوستر پمپ استفاده می شود. در اماکنی که به هیدرانت های آتش نشانی مجهز هستند حداقل ظرفیت بوسترپمپ ها 500 گالن در دقیقه است.

موارد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی

مشخصات بوستر پمپ های آتش نشانی

بوستر پمپ دور ثابت

یکی از چالش هایی که در آپارتمان ها وجود دارد انتقال آب به طبقات بالاتر می باشد. این موضوع به راحتی و توسط بوستر پمپ حل شدنی است. این مجموعه قادر است میزان جریان آب را به مقدار دلخواه در لوله ها ایجاد کند. بوستر پمپ ها در دو نوع دور ثابت و دور متغیر طراحی می شوند که از هر دوی آن ها در این زمینه استفاده می شود. اگر بخواهیم میزان فشار آب را در یک محدوده ثابت نگهداریم باید از بوستر پمپ دورثابت استفاده کنیم. از موارد استفاده از بوستر پمپ آتش نشانی و دور ثابت این است که با استفاده از یک فشارسنج، خروجی آب را تنظیم می کند و فشار آن را قابت نگه می دارد.

بوستر پمپ دور متغیر

بوستر پمپ های دور متغیر، امکان برنامه ریزی به حالت های مختلف را دارد. این ویژگی باعث می شود تا الگوی مصرف آب تنظیم شود و در این زمینه یک برنامه ریزی دقیق صورت بگیرد. تکنولوژی مذکور به این شکل است که از یک کنترلر در فرمان بوستر پمپ استفاده می شود. کنترلر قادر است فشار مورد نیاز برای سیستم آبیاری را تنظیم کند. اگر فشار خروجی بوستر پمپ کم باشد سوئیچ ترانسمیتر این کاهش را احساس کرده و کنترلر فرمان افزایش فشار آب را صادر می کند. این بوستر پمپ ها در مکان هایی تعبیه می شوند که نیاز به ایجاد فشار آب ثابت نیست.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

نحوه تمیز کردن فیلتر کارتریجی استخر

آشنایی با نحوه تمیز کردن فیلتر کارتریجی استخر

نحوه تمیز کردن فیلتر کارتریجی استخر نحوه تمیز کردن فیلتر کارتریجی استخر کار چندان سختی نیست اما نیاز ...
آنا یوسف زاده
23 مرداد 1401
کاربرد فیلتر شنی

کاربرد فیلتر شنی چیست ؟

کاربرد فیلتر شنی چیست ؟ کاربرد فیلتر شنی در استخر و سایر صنایع چیست؟ مخزنی که فیلتر شنی ...
نازنین فشندی
14 آبان 1401

نازل آتش نشانی چیست؟

نازل آتش نشانی چیست ؟ نازل آتش نشانی ابزاری برای تولید آب، کف، پودر و مواد خاموش کننده ...
نازنین فشندی
11 بهمن 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader