info@tasisatparsa.com ۰۹۱۲۶۶۶۲۷۴۰۷

پمپ هیدرولیک چیست؟ + کاربرد آن

نازنین فشندی
02 بهمن 1401
10 دقیقه زمان برای مطالعه
پمپ هیدرولیک چیست؟

پمپ هیدرولیک چیست؟ + کاربرد آن

پمپ هیدرولیک چیست؟ این پمپ یک منبع قدرتمند برای ماشین های دینامیکی می باشد. آن ها قادرند مقادیر زیادی روغن را به وسیله سیلندرهای هیدرولیک فشار دهند. به همین دلیل انرژی مکانیکی به فشار و جریان تبدیل می شود. در این مطلب قصد داریم بگوییم که پمپ هیدرولیک چیست؟ چه عملکردی دارد و انواع آن کدام است.

پمپ هیدرولیک چیست؟

پمپ های هیدرولیکی

اگر بخواهیم بگوییم که پمپ هیدرولیک چیست؟ و چه عملکردی دارد؟ باید بگوییم که پمپ های هیدرولیکی جزو پمپ های بسیار قوی محسوب می شود که منبع قدرت ماشین های دینامیکی می باشند. از آنجایی که این پمپ ها قادرند روغن را به وسیله سیلندرهای هیدرولیکی فشار دهند امکان تبدیل انرژی مکانیکی به جریان و فشار را دارند. این پمپ ها از محفظه های مکانیکی مهر و موم شده برخوردار هستند.
اگر تا کنون این پمپ ها را از نزدیک مشاهده کرده باشید به خوبی می دانید که بخشی از آن به نام قلب سیستم شناخته می شود. اگر این بخش از کار بیفتد شاهد اختلال در کل عملکرد پمپ خواهیم بود. قلب این پمپ مدارهای هیدرولیکی آن می باشد. برای خرید این دستگاه منابع مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها وب سایت تاسیسات فروشگاهی می باشد. در این وب سایت می توانید خرید تجهیزات آتش نشانی، خرید بوستر پمپ آتش نشانی، تجهیزات استخر و … را انجام دهید.

همین الان انواع تجهیزات استخر را با قیمت ویژه خریداری کنید

طرز کار پمپ هیدرولیک

مکانیزم عملکردی و طرز کار پمپ هیدرولیک به این صورت است که انرژی مکانیکی بر اثر موتور الکتریکی یا موتور احتراقی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. در این پروسه یک خلاء ایجاد می شود که فشار اتمسفری به وجود می آورد. این فشار سبب حرکت سیال و مایعات به سمت مجرای ورودی شده و از آن جا به سایر بخش ها جریان می یابد. پس می توان به این نتیجه رسید که وظیفه پمپ های هیدرولیکی، ایجاد جریان سیستم می باشد.
مهم ترین ویژگی های پمپ هیدرولیک چیست؟ یک پمپ هیدرولیک ایده آل باید فشار ورودی مورد نیاز را تامین کند. همچنین ظرفیت در برابر هد کل معین و میزان راندمان برای پمپاژ یک سیال خاص را داشته باشد. معمولا ویسکوزیته آب پایین تر از سایر سیالات می باشد. هر چه میزان دما افزایش پیدا کند ویسکوزیته کاهش پیدا می کند. در صنایع مختلف به منظور پمپاژ کارآمدتر پمپ هیدرولیک سیال چسبناک را گرم می کنند.

پمپ هیدرولیک چیست؟

انواع پمپ هیدرولیک

پس از آنکه گفتیم پمپ هیدرولیک چیست؟ نوبت به این می رسد که انواع آن را معرفی کنیم. پمپ ها به دو نوع جابجایی مثبت و غیر مثبت تقسیم بندی می شوند. پمپ های با جابجایی غیرمثبت کاربرد خانگی دارند. زیرا برای فشار کم سیالات و جریان خروجی بالا طراحی شده اند. انتقال سیالات از دیگر کاربردهای پمپ با جابجایی غیر مثبت است. ظرفیت آن ها حداکثر تا 300 پوند بر اینچ مربع می باشد. پمپ های محوری و گریز از مرکز در این دسته قرار می گیرند.
پمپ های با جابجایی مثبت از کاربرد صنعتی برخوردار هستند و بر اثر چرخش محور پمپ، مقدار معینی سیال وارد سیستم هیدرولیک می شود. ظرفیت این پمپ ها 1000 پوند بر اینچ نیز می رسد و در ابعاد کوکی به تولید می رسند. پمپ با جابجایی مثبت سه نوع می باشند که می توان به پمپ هیدرولیک پره ای، پمپ دنده ای و پمپ هیدرولیکی پیستونی اشاره کرد. در ادامه به تعریفی از هر کدام خواهیم پرداخت.

پمپ دنده ای

پمپ دنده ای یکی از انواع پمپ هیدرولیک می باشد که در دسته پمپ های با جابجایی مثبت قرار می گیرند. آن ها از ابعاد کوچکی برخوردار هستند و طراحی آن ها بسیار ساده است. در تجهیزات متحرک و ماشین های ابزار کاربرد زیادی دارند. یکی از مشکلات این پمپ ها، سائیدگی است که باعث افت راندمان و بازدهی آن ها می شود. هزینه تعمیرات و نگهداری آن ها بسیار زیاد است و در واقع گزینه ای مناسب برای استفاده محسوب نمی شود. این پمپ از چند قسمت متحرک برخوردار است که به شکل هموار کار می کند. بهترین موقعیت برای بهبود عملکرد این پمپ، در فشارهای حدود 210 می باشد. انواع پمپ های دنده ای شامل خارجی، داخلی، رینگ دنده ای و دوک اسکرو می باشد.

پمپ های هیدرولیک پره ای

پمپ های پره ای در سطح صدای بسیار کم کار می کنند و به همین دلیل دارای مشتریان خاص خود می باشند. این پمپ ها از جریان ثابت برخوردار هستند و در دورهای بالا صدای کمتری تولید می کنند. آن ها از سرعت نسبتا بالا یعنی حدود 3000 دور در دقیقه برخوردار هستند. حداکثر سرعت آن ها 3600 دور در دقیقه می باشد و فشار آن ها حداکثر 300 بار متناوب می باشد. پمپ های هیدرولیک پره ای در صنایعی همچون ساخت ماشین آلات ساخت زمین و جاده، ساخت ماشین آلات ریخته گری، صنایع گوناگون و … کاربرد دارند. عملکرد آن ها از 180 الی 210 بار بیشتر نمی شود. در طراحی جدید این پمپ ها شاهد تعبیه پره مخصوص هستیم که عملکرد آن را به 200 الی 300 بار افزایش داده است. پمپ های پره ای دارای انواع مختلف از جمله دبی ثابت و دبی متغیر می باشند. مشهورترین برندهای تولیدکننده پمپ هیدرولیک چیست؟ این برندها شامل ویکرز، یوکن، رکسروت و دنیسون می باشند.

پمپ هیدرولیک چیست؟

پمپ پیستونی

مکانیزم عملکردی پمپ پیستونی به شکل دورانی است. پیستون ها در سیلندر رفت و برگشت انجام می دهند و بعد از کشیده شدن روغن به درون سیلندر، به سیستم پمپ وارد می شوند. معمولا قیمت پمپ هیدرولیک پیستونی نسبت به سایر پمپ های هیدرولیک بیشتر است. اگر بتوانید آب بندی این پمپ را به خوبی انجام دهید شاهد بهبود بازدهی و افزایش طول عمر آن خواهید بود. پمپ های پیستونی در چند نوع شامل محوری جا به ‌جایی ثابت، شعاعی جا به‌ جایی ثابت، محوری تغییر مکان، شعاعی جا به‌ جایی متغیر تولید می شوند.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی

تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی چیست؟

تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی کدامند؟ استفاده از تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی سبب محافظت جان نیروها در ...
نازنین فشندی
19 بهمن 1401
کاهش فشار آب استخر

بررسی علت کاهش فشار آب استخر

کاهش فشار آب استخر یکی از چالش هایی است که باید برای برطرف کردن آن اقدامات لازم ...
آنا یوسف زاده
21 مهر 1401
انواع فرم ها و تعهدنامه های آتش نشانی

معرفی انواع فرم ها و تعهدنامه های آتش نشانی 1402

برای اجرای عملیات آتش نشانی از یک سری فرم‌ها و تعهدنامه‌های مخصوص استفاده می‌شود. این تعهدنامه‌ها بین ...
آنا یوسف زاده
28 شهریور 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader